top of page

רוצים לעבוד בישראל? תנו גישה לכל המידע בטלפון שלכם


אילוסטרציה
© Jakub Jirsák - Dreamstime.com

פלסטינים העובדים בישראל נאלצים בתקופת הקורונה להיפרד ממשפחותיהם ולשהות בישראל לתקופה ממושכת, ואסור להם לחזור לביתם. הם עובדים בתנאי ניצול, ללא ביטוח בריאות וללא הסדרי מגורים ולינה ראויים (עניין שבגינו עתרנו לבג"ץ).


לאחרונה נדרשים העובדים למלא טופס הצהרת בריאות באמצעות אפליקציית "אלמונסק المنسق" של מתאם פעולות הממשלה בשטחים. לכאורה מדובר בדרישה תמימה ולגיטימית, שבמסגרתה על העובד להצהיר באמצעות האפליקציה כי אין לו שיעול, חום וכי הוא לא היה במגע עם חולי קורונה בשבועיים האחרונים. אלא שלצורך מילוי הטופס, על העובד להוריד את האפליקציה לטלפון הנייד שלו, וליצור חשבון אישי שבמסגרתו הוא מתחייב להסכים לתנאי השימוש של האפליקציה.


תנאי השימוש כוללים הסכמה לגישה מלאה של מתאם הפעולות בשטחים ושל הצבא לכל המידע בטלפון הנייד של העובד, כגון: אנשי קשר, הודעות, גישה למצלמה ומיקום גיאוגרפי. הצבא ומתאם הפעולות בשטחים יכולים לעשות שימוש נרחב במידע לפי שיקול דעתם, לאגור אותו ואף להעבירו לגופים שלישיים.


ב-3.5.2020 פנינו, יחד עם רופאים לזכויות אדם וקו לעובד, אל פרקליטות המדינה. עו"ד עבּיר ג'ובּראן דכּוור, מנהלת היחידה לזכויות האדם בשטחים הכבושים באגודה, ועו"ד מיכל תג'ר מקו לעובד, דרשו להפסיק לאלתר להתנות את כניסת העובדים לישראל בהורדת האפליקציה ובשימוש בה, למחוק כל מידע שנאגר באמצעותה ולאפשר לעובדים להשיב לשאלון בכתב או בעל פה.


בעקבות פנייתנו ופניות נוספות בעניין שונו תנאי השימוש באפלקציה, באופן שמגביל את הגישה למידע של המשתמשים בה.




הפנייה נכתבה בסיוע עובד השטח מוהנד ענאתי מהאגודה לזכויות האזרח ועו"ד ח'אלד דוח'י מקו לעובד



bottom of page