top of page

היעדר מיגון בכפרים הלא מוכרים

ב-29.8.2024 הגישו תושבים מקרב הכפרים הבדואים הלא מוכרים יחד עם מועצת הכפרים הלא מוכרים וארגוני זכויות אדם עתירה לבג"ץ בדרישה שהמדינה תספק לתושבות ולתושבי הכפרים פתרונות מיגון מפני ירי רקטות וטילים. הארגונים השותפים לעתירה: המרכז הרפורמי לדת ומדינה, האגודה לזכויות האזרח, איתך-מעכי – משפטניות למען צדק חברתי, יוזמות אברהם, במקום – מתכננים למען זכויות תכנון, פורום דו-קיום בנגב לשוויון אזרחי ורופאים לזכויות אדם.


העתירה פורשת תמונת מצב עובדתית קשה ביותר: לרוב רובם של תושבי הכפרים הלא מוכרים – כ-85,000 נפשות – אין שום אמצעי מיגון מפני ירי רקטות, טילים או כטב"מים. מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל הם חיים בסכנה מתמדת, ונאלצים למצוא פתרונות מיגון מאולתרים כמו למשל לתפוס מחסה תחת גשר, בשוחה שנחפרה או בסדק צר שנוצר באדמה. ככלל בכפרים הלא מוכרים לא קיימים צופרי אזעקה, אין כיסוי מלא של כיפת ברזל, ולתושבים אין כל אפשרות להציב מיגון באופן יזום שלא באמצעות המדינה נוכח אי הכרה ואי ההסדרה מצד המדינה.


היעדר המיגון בכפרים גבה מחירים קשים מתושביהם בפגיעות בגוף ובנפש ובאבדן חיים. ממועד פרוץ המלחמה נשלחו פניות רבות, בין היתר לפיקוד העורף ולשר הביטחון, בדרישה שיפעלו ללא דיחוי למיגון הכפרים. אף בוועדות הכנסת נערכו דיונים בנושא. אולם הנושא לא קודם ובשטח הוצבו על ידי המדינה עשרות בודדות של מיגוניות, שאינן מספקות מיגון ראוי,


בעתירה נטען שמדינת ישראל מחויבת להגן על חייהם ושלמות גופם של תושבי הכפרים, בדיוק כפי שהיא מחויבת להגן על שלומם וביטחונם של כלל אזרחיה ותושביה. נטען כי המדינה מפרה את חובתה תוך פגיעה חמורה בזכות החוקתית לחיים, לשלמות הגוף, לכבוד, ולשוויון של תושבי הכפרים הלא מוכרים. כן נטען על ידי העותרים כי התנהלות זו של המדינה יש בה התפרקות מסמכות וחוסר סבירות קיצוני המחייב את התערבות בג"ץ.



בג"ץ 71000-08-24 אבו קוידר נ' מפקד פיקוד העורף

עו"ד: נועם פרייס ואורי נרוב (המרכז הרפורמי לדת ומדינה), עביר ג'ובראן (האגודה לזכויות האזרח), הילה שרון (איתך-מעכי)


העתירה, 29.8.2024



קישורים:



Comentarios


bottom of page