top of page

הדרת סטודנטים ערבים מהאפשרות לקבל מלגות הצטיינות במקצועות ה-STEM

אילוסטרציה
© Noipornpan | Dreamstime.com

לקראת שנת הלימודים האקדמית פרסם משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה "קולות קוראים" למלגות הצטיינות לתואר שני ושלישי במקצועות ה-STEM (הנדסה ומדעים מדויקים). ה"קולות הקוראים" פנו לסטודנטיות ולסטודנטים מהמגזר החרדי, יוצאי אתיופיה ובני העדה הדרוזית, אך בניגוד לשנים קודמות, הפרסומים לא פנו לסטודנטיות ולסטודנטים מהחברה הערבית.


ב-20.8.2024 פנינו יחד עם ארגון סיכוי-אופוק למנכ"ל משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, בדרישה לתקן את האפליה ולהבטיח שוויון הזדמנויות לכולם. עורכות הדין סועאד חסון מסיכוי-אופוק וגדיר ניקולא מהאגודה לזכויות האזרח הביאו נתונים על הפערים בין החברה הערבית לחברה היהודית בזכאות לתארים מתקדמים, במיוחד במקצועות ה-STEM: כך למשל, ב-2022, מתוך כלל מסיימי התואר הראשון היהודים 27.1% קיבלו תואר בתחומי ה-STEM, לעומת 15.9% בקרב מסיימי תואר ראשון מהחברה הערבית. אצל מקבלי תואר שני היו השיעורים 12.6% ו-7% בהתאמה. חלקם של הערבים מתוך כלל מקבלי תואר שני בתחומי ה-STEM היה 8.3% בלבד.


עורכות הדין חסון וניקולא עמדו על החשיבות הרבה בשילוב ערבים בעלי השכלה במקצועות ה-STEM בענף ההייטק והתעשייה. עוד הן ציינו כי מעבר לאי השוויון המובהק, אי הכללתם של סטודנטים וסטודנטיות ערבים ב"קולות קוראים" לשנת תשפ"ה מהווה שינוי לרעה בהשוואה ל"קולות קוראים" קודמים שפרסם המשרד בשנים האחרונות.


"הדרת האוכלוסייה הערבית מהמלגות עסקינן מהווה אפליה פסולה ע"פ חוק, פוגעת פגיעה קשה בעקרון השוויון ומחבלת במגמות חיוביות של פיתוח חברתי וכלכלי שהחלו בעשור האחרון", נכתב בפנייה. "אפליה זו חמורה כפליים בצל המלחמה ומצב החירום המתמשך, אשר פוגעים בכל אזרחי המדינה, לרבות בני ובנות החברה הערבית, שמאז תחילת המלחמה ספגו פגיעה קשה בתעסוקה, בהשכלה ובכלכלה ובתחומים רבים אחרים [...] יש לפעול לאלתר לתיקון העוול שהקולות הקוראים האמורים מייצרים, ולהמשיך לפעול לצמצום פערים בין החברה הערבית לבין החברה היהודית ולכלול את החברה הערבית בכל מאמצי הגיוון, הייצוג והשיקום".




bottom of page