top of page

גביית השתתפות עצמית עבור טיפול נפשי

אילוסטרציה
© Syda Productions | Dreamstime.com

משרדי הבריאות והאוצר מקדמים מתווה לגביית השתתפות עצמית של 35 ש"ח עבור כל טיפול פסיכותרפי במערכת בריאות הנפש הציבורית. על פי המתווה ילדים ובני נוער אמנם יהיו פטורים מתשלום, אולם ככל שמדובר באוכלוסייה הבגירה בישראל, רק מעטים יזכו לפטור. כך למשל, אנשים עם מוגבלות המקבלים קצבת נכות לא יהיו זכאים לפטור, וכך גם רוב האנשים החיים מתחת לקו העוני. העלות לאדם יכולה להגיע ל-140 ש"ח בחודש או יותר - סכום משמעותי עבור אנשים המשתייכים לעשירונים התחתונים.

 

ב-13.8.2024 פנו ארגון בזכות, האגודה לזכויות האזרח ורופאים לזכויות אדם לשרי הבריאות והאוצר בהתנגדות למתווה המוצע. ד"ר עדית סרגוסטי מארגון בזכות טענה כי המתווה צפוי ליצור חסם משמעותי בפני קבלת טיפול נפשי, נוסף על החסמים שכבר קיימים, בעיקר בקרב האוכלוסיות המוחלשות ביותר, תוך פגיעה בזכותם הבסיסית של אנשים רבים לבריאות ולנגישות שוויונית לשירותי בריאות.


בפנייה מובאים נתונים המלמדים כי אנשים רבים נמנעים מלצרוך שירותי בריאות בשל התשלום הנדרש עבורם. נטען שהמתווה הוא בלתי מידתי ובלתי סביר, שמטרתו אינה ברורה ושהוא והוצע ללא בחינה מספקת של השלכותיו. הארגונים דרשו לבטל את המתווה המוצע, ולחלופין הציעו שורה של תיקונים למזעור הפגיעה באוכלוסיות מוחלשות, כולל הפחתת גובה ההשתתפות, הרחבת הפטורים וקביעת תקרת השתתפות רבעונית.




コメント


bottom of page