top of page

לתת לצעירה חסרת מעמד רישיון לישיבת ארעי מטעמים הומניטריים

האגודה לזכויות האזרח עתרה לבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים בבקשה לתת רישיון לישיבת ארעי לצעירה בת 22, ילידת ישראל, בת לאב תושב קבע ולאם פלסטינית, שגדלה בפנימיות של הרווחה לאחר שהוצאה מחזקת האב משום שעברה התעללות פיזית, נפשית ומינית בביתו. כשהגיעה לגיל בגירות הצעירה מצאה את עצמה ללא מעמד, ללא מסגרת, ללא עורף משפחתי, ללא יכולת לעבוד ובמצב של דרות רחוב וסיכון. לאחר יציאתה מהארון והתחלת הליך להתאמה מגדרית היא מאויימת על ידי בני משפחתה בגדה.

 

העתירה הוגשה לאחר שהגשנו עבור הצעירה בקשה הומניטרית למתן רישיון לישיבת ארעי בישראל, שמקנה זכויות סוציאליות כמעט מלאות. הבקשה נדחתה, ומשרד הפנים החליט לתת לה היתרי מת''ק לשהיה בישראל בלבד. המשמעות היא שלא תינתן לה תעודת זהות ישראלית ושהיא לא תהיה זכאית לביטוח בריאות ממלכתי, לדיור ציבורי, לקצבאות ביטוח לאומי ועוד – שלהם היא זקוקה מאוד.

 

בעתירה תוארו הצרכים והמצוקות שאיתן מתמודדים טרנסג'נדרים ממילא – ועל אחת וכמה מי שהוא גם חסר מעמד בישראל - כולל קושי במציאת עבודה ודיור ומצוקה כלכלית כמעט בלתי נמנעת, שמסלילה רבים ורבות לעסוק בזנות בלית ברירה. טענו גם שלמדינה יש חובה מיוחדת ומוגברת כלפי ילדים שהוצאו מחזקת הוריהם והושמו במשמרות המדינה, כמו העותרת, וגם שהיא זקוקה להגנה מפני רדיפה על רקע זהות מגדרית ונטייה מינית.



עת"מ 5872-08-24 א"א נ' שר הפנים

עו"ד: רעות שאער


העתירה, 5.8.2024



העתירה נכתבה בסיוע המתמחה יעל זיידמן

bottom of page