top of page

לאפשר לחייבים להשתמש בצ'קים למטרות חיוניות

אילוסטרציה
© Ragsac19 | Dreamstime.com

פושט רגל או אדם שמצוי בהליך הוצאה לפועל צפוי להגבלות שונות על פעילות כלכלית, כגון איסור על שימוש בצ'קים ובכרטיסי אשראי. עם זאת, יש תחומים בהם קשה מאד להתנהל ללא צ'קים, ובפרט בתחום השכירות או החינוך – למשל תשלום למסגרות חינוך פרטיות כגון גני ילדים. הנחיות בנק ישראל מתוות הליך להסרת מגבלות על חייבים אבל בפועל הן כמעט לא מיושמות כיוון שהן מציבות חסמים מובנים לשימוש בהן. כך למשל, נוהל הממונה על חדלות פירעון דורש הסכמה מראש של הבנק כתנאי לדיון בבקשה להסרת הגבלות. נוסף על כך, במקרים רבים הבנקים מסרבים להנפיק ללקוחות צ'קים גם אחרי שבית משפט הורה להסיר את ההגבלה מחשבונם.


כתוצאה מכך רק מיעוט מבין הבקשות של חייבים להסרת ההגבלות על שימוש בצ'קים מתקבלות. כך למשל, לפי נתונים שקיבלה האגודה לזכויות האזרח, בשנת 2024 התקבלו רק 5 מתוך 24 בקשות שהוגשו במחוז תל אביב, בקשה אחת מתוך 14 שהוגשו במחוז באר שבע, ואף בקשה מתוך 19 שהוגשו במחוז חיפה. מדובר לא רק בשיעור נמוך של קבלת בקשות אלא בשיעור זעום של בקשות שהוגשו מלכתחילה, ובכולן היו המבקשים מיוצגים. נתונים אלה מצביעים גם הם על החסמים שעומדים בפני חייבים בישראל, שאינם מכירים את ההליך ואת האפשרויות השונות העומדות לפניהם במסגרתו, ובפרט בענייני הסרת מגבלות על פעולות חיוניות.


ב-2.7.2024 פנינו לבנק ישראל ולגורמים נוספים יחד עם הקליניקה לזכויות אדם בהליך האזרחי בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה בדרישה לערוך שינוי בהליך טיפול בבקשות בעלי חוב להסרת מגבלות על הנפקת פנקסי צ'קים. עורכות הדין רעות כהן מהקליניקה ומשכית בנדל מהאגודה ציינו כי מצב הדברים הנוכחי פוגע בזכויות אדם, חותר תחת הרציונל של פירעון חובות יעיל, שיקום כלכלי והגנה על זכויות חייבים ובני משפחתם – ובכללן מניעת זכות הגישה לערכאות, ואף מבזבז זמן יקר של ערכאות שיפוטיות. לפיכך ביקשנו:

  • להנחות את הבנקים, כי לאחר שיש הכרעה שיפוטית שבחנה את מצבו של הלקוח והסירה הגבלות על שימוש בצ'קים, הם אינם יכולים לסרב להנפיקם.

  • להוציא הנחיה ברורה לפיה הנפקת פנקס צ'קים היא חלק בלתי נפרד מניהול של חשבון עובר ושב, ולכן סירוב להנפקת צ'קים למטרות חיוניות כגון תשלום שכר דירה או תשלום למסגרות חינוך הוא בלתי סביר.

  • להוסיף את הנפקת הצ'קים למטרות חיוניות לרשימת השירותים שלבנק אסור לסרב באופן בלתי סביר לתת.

  • לתקן את נוהל הממונה ולבטל את הדרישה לקבלת הסכמת הבנק מראש כתנאי סף לדיון בבקשה של לקוח להסרת הגבלות על הנפקת שיקים.




קישורים:

Comments


bottom of page